fbpx

Felnőtt fejjel visszaülni az iskolapadba teljesen más. Más a motiváció, más a cél és mások az elvárások is. Milyen kihívásokkal kell szembenézni? Hogyan lehet ezeket kezelni? Nézzük, hogy hogyan is zajlik valójában egy felnőttképzés!

Konkrét cél, határozott elképzelések

A legnagyobb különbség talán a kötelező iskolarendszerű képzés és az önként választott felnőttképzés között az, hogy akik felnőtt fejjel ülnek vissza az iskolapadba már pontosan tudják, hogy mi a céljuk. Sőt, a legtöbben azt is meg tudják fogalmazni, hogy milyen elvárásaik vannak a képzéssel kapcsolatban.

A gyakorlat azt mutatja, hogy a jelentkezők általában ismereteik szélesítése, önmaguk fejlesztése, valamint szakmai státuszuk megerősítése céljából vágnak bele a tanulásba.

Hátráltató tényezők és lehetséges megoldásaik

A felnőttképzés nem minden esetben zökkenőmentes. Időközben jelentkezhetnek olyan hátráltató tényezők, amelyek akadályoznak bennünket abban, hogy a megfelelő módon haladjunk célunk elérése felé. Melyek ezek? Nézzük!

1. Ha nincs konkrét cél, akkor a motiváció könnyen alábbhagyhat!

A konkrét cél, vagyis amikor pontosan tudjuk, hogy miért vállalkoztunk a képzésre, óriási motivációt ad. Ezzel szemben, ha csak azért jelentkeztünk, mert úgy éreztük, hogy valamit csinálnunk kell, akkor a kezdeti lelkesedés hamar csökkenhet.

Éppen ezért fontos, hogy mielőtt belevágunk a felnőttoktatásba, tűzzünk ki magunknak egy célt, amit el szeretnénk érni. Ez lehet egy jobb állás, egy előléptetés, de akár szakmai magabiztosság növelése vagy ismereteink bővítése is. Csak rajtunk áll, hogy milyen célért szeretnénk nap mint nap dolgozni.

2. Ha nincs visszajelzés, akkor egy idő után csökkenhet a kitartás!

Amikor önálló tanulásról beszélünk, akkor a legtöbb embernek először a szabadság jut eszébe. Pozitívumként éljük meg, hogy mi dönthetjük el, hogy mikor tanulunk, hogy osztjuk be az időnket. Ez a szabadság azonban megfelelő visszajelzés hiányában rosszul is elsülhet.

Éppen ezért mi, a SZÁM-PONT Kft-nél kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a tanfolyamainkon részt vevőket nyomon kövessük. Munkatársaink rendszeresen érdeklődnek afelől, hogy hogy érzik magukat, van-e valamire szükségük, illetve jelzik, ha valaki rendszeresen nem jelenik meg a képzésen. Ha azt tapasztaljuk, hogy valaki sokszor hiányzik, akkor szakértő munkatársaink igyekeznek felvenni vele a kapcsolatot, és ha lehetőség adódik, akkor segítséget nyújtanak a folytatásban. Legyen szó szakmai vagy magánjellegű problémáról, minden téren igyekszünk segíteni.

A SZÁM-PONT Kft-nél az online oktatás sem személytelen, hiszen ott sem engedjük el teljesen a résztvevők kezét. Kiváló szakembereink és támogató munkatársaink az online képzéseken is jelen vannak.

3. Nem kezelik felnőttként a résztvevőket!

A felnőttképzés lényege, hogy felnőttek jelentkeznek a képzésre. Felnőttek, akik el is várják, hogy felnőttként kezeljék őket. Ennek megfelelően olyan képzési és tanítási rendszert várnak el, ahol nem az idejétmúlt iskolarendszerű oktatás folyik.

Számunkra fontos szempont az értékteremtés. Amellett, hogy korszerű eszközökkel és modern tantermekkel várjuk az érdeklődőket, nem csupán leadni szeretnénk az anyagot. Csapatként szeretnénk tekinteni a résztvevőkre, emiatt a legtöbb tanfolyamot coach kollégánk indítja azért, hogy így próbáljuk erősíteni az összetartozás érzését.

4. Rosszul érzi magát a csoportban!

Egy tanfolyamon való részvétel számos hétvégét vagy délutánt igényel. Ha ezeket az időszakokat egy olyan csoportban kell eltölteni, ahol nem érezzük jól magunkat, akkor ez hátráltathat bennünket. Súlyosabb esetben akár el is mehet a kedvünk a tanulástól.

Sokkal könnyebb, ha a csoportban jó a hangulat, nyitottak a résztvevők és lehet jókat beszélgetni, tapasztalatot cserélni. Mi éppen ezért kérjük meg coach kollégánkat a képzések indulásakor csapatépítésre. Így már nem ismeretlenekként ülnek be a résztvevők a következő alkalmakkor, hanem sokkal oldottabb és felszabadultabb a légkör. Ez a tanulás és a közös munka javát is szolgálja.

5. A rossz időbeosztás a legnagyobb motiváció ellenére is hátrányos lehet!

A felnőttképzés során talán az egyik legnagyobb hátráltató tényező a rossz időbeosztás. Legtöbben munka, család, esetleg kisgyerekek mellett vágnak bele a tanulásba, ami nem kis feladat. Azonban egy jól megszervezett napirenddel, illetve segítő családtagok támogatásával könnyebb megbirkózni a nehézségekkel.

Az első lépésként érdemes felmérni, hogy hogyan is telik egy napunk. Vannak benne üresjáratok? Vannak benne időrabló tevékenységek, mint például tévézés, közösségi médiafelületek görgetése? Legyünk őszintén magunkhoz és a tanulás idejére száműzzük ezeket a tevékenységeket a napirendünkből. Sok esetben már ez is elég lehet ahhoz, hogy nyerjünk némi időt a tanulásra.

Az is sokat segíthet, ha kihasználjuk a várakozási időket egy kis tanulásra, gondolkodásra. Sorbaállás, tömegközlekedés, orvosi vizsgálat – ezek mind-mind olyan időszakok, ahol lehetőség van néhány percre belemélyedni a tananyagba.

Azon gondolkodsz, hogy új szakmát tanulsz? Esetleg bővítenéd a szaktudásodat? Kattints az alábbi linkre és nézd meg most induló tanfolyamainkat! >>> https://szam.hu/rajtolo-kepzeseink/

Ha pedig elbizonytalanodnál, akkor tedd fel a kérdésedet közvetlenül nekünk! Szívesen segítünk! >>> https://szam.hu/rolunk/kapcsolat/